고등교육의 새로운 표준을 제시하는 대학
우리 대학 교양대학 데이비드 윌리엄 김(David William Kim)교수는 전세계 학국학연구 중심대학인 미국 University of Hawai’i at Mānoa에서 초청강연을 하고 현지학자들과 학술적 교류를 하였다.
이 대학은 1907년에 설립되었고 학국학 연구소는 1972년에 설립되어 해외 한국학연구소 중에는 가장 오래된 역사와 규모를 자랑하고 있다.
특히 University of Hawai’I Press에 세계적으로 유명한 A&HCI, SSCI, SCI(E), SCOPUS 저어널들을 전문적으로 출판하고 있다. 강연은 올해 2025년 한국전쟁 75주년을 기념하여 UN 참전국인 유럽 스칸디나비아 동맹 Sweden, Denmark, Norway의 비군사적인 의료지원정책을 Humanitarian 접근방법을 통해 아래와 같이 분석 공개하였다.
The Korean War (1950–1953) was one of the most calamitous and brutal wars in modern history. It was fought by the post-colonial people of the peninsula, and it culminated in the creation of two ideologically opposed states, but the three years’ military clash in East Asia (or the Far East) is often labelled simply as a “Forgotten War” in the West including North America. The ensuing ethnic division has been interpreted through the various geopolitical lenses of military strategy, politics, international relations, and power games. What about the situation of casualties? Which particular nations in the United Nations (UN) dispatched medical aid for the treatment of war victims? How did the Scandinavian allies participate in the non-European war? What were their unique characteristics among non-military supporting nations? What legacy did they leave for the post-war Koreans? This lecture explores the military-historical backgrounds by which each of the following Northern European nations, namely, Sweden, Denmark, and Norway, decided to send unarmed skilled personnel to aid South Korea. The lecture focuses on the social voluntarism of the neutral group in the critical insight that the field activities of Swedish Seojeon Byungwon, Danish Jutlandia, and Norwegian NORMASH individually promoted the Red Cross spirit of advanced humanitarianism on the top of mandatory duty, in giving special attention on children (orphans), women, civilians, POWs, and medical education, as well as the post-war collaboration for the initial Korean public health system in the 1960s.
For further details, see:
https://manoa.hawaii.edu/koreanstudies/2025/01/16/voluntary-humanitarianism-in-medical-policy-uns-scandinavian-allies-at-the-korean-war-and-beyond-1950s-1960s-1033/
국민대학교의 아카데미즘은 '최고 수준의 학술연찬', '최고 권위의 진리탐구'라는 목표와 함께 ‘최고 교육의 보편화'라는 점에 역점을 두었다. 즉 국민대학교의 아카데미즘은 아카데미즘은 '최고 수준의 학술연찬', '최고 권위의 진리탐구'라는 목표와 함께 ‘최고 교육의 보편화'라는 점에 역점을 두었다. 즉 국민대학교의 아카데미즘은 학술의 심오한 연구에 그치는 것만이 아니라, ‘최고 교육의 보편화'를 통해 건전한 정신과 이상을 배양시키고자 한 것이다. 국민대학교가 야간대학으로 출발한 것은, '생활상 사정의 소치로 주간업무에 종사하고 있는 허다(許多)한 구학(求學)의 청년에게 최고 학술을 연구하는 기회를 주어 최고 교육의 보편화를 추구'하는데 있었다. 이 점에서도 국민대학교는 '국민의 대학'이자 '민족의 대학'인 것이다.